torsdag 3 december 2015

Down with The sickness


Äretuna kyrka 
När jag säger att jag läser allt så menar jag det..
Och vad menas med det då?
Tex Präster,bygdehistorien,domprotokoll,husförhörslängder,
miljön,landskapet,stensättningar runtomkring,gravfält,kullar,högar,
gamla vägar, seder,Allt på latin som jag ser översätter jag ord för ord,
kyrkoinvetarier,runstenar,adelsmän,vem som skänkt vad, rannsakningar efter fornminnen runt
bygden,samt hur det såg ut runtomkring den tiden runt om i världen,
Hur marken delades upp,gamla kartor,ödetorp..samt att jag även åker
runt och kollar det..osv..

Men att bara läsa kommer man ingen vart..
Visst kommer man någonstans men man måste våga
tänka själv..Om det nu funnits något under putsen varför inte se vad det är..?
Någon har gjort det,varpå det sedan blivit övermålat omgående i nästan alla 
sk kyrkor i sverige..Alltså har dom funnits där innan den kristna religionens
regim kom in och fuckade upp våran historiska världsbild..





Ur fornvännen 1967 tex..