torsdag 5 november 2015

Kungliga Biblioteket


Hadde jag inte haft mina djur så skulle jag förmodligen
ha flyttat in på biblioteket.
Det var en enorm fröjd att få se dessa i orginal samt läsa..
Undrar om dagens historiker över huvudtaget har gjort det??


Johannes Bureus Runakänslaäs Lärospån 
Finns många beteckningar på denna magnifika illustration.
Denna som finns bevarad är dock ifrån 1837 men jag är nöjd.


Tog bara en snabb glimt på några stora böcker varpå jag såg detta..
Jag svor tyst ..
Codex Regius kallas den..
En sk medeltida isländsk handskrift..
Slog bara upp en sida på måfå..
Jag kan inte isländska men däremot gammelsvenska..


Ska inte gå in på den här avdelningen men
dom här böckerna kommer synas varenda en.
En fantastisk bok däremot jag plöjde lite smått igenom var
Medival Ironworks järnbeslagen på dom skandinaviska gamla "kyrkorna"


Bovar och banditer svart på vitt..
Hann bara bläddra lite i första boken..