onsdag 4 november 2015

I mars började jag lite på kul att fota av runstenarna där jag bor..
Efter lite över 200 st runstenar  tänkte jag som omväxling  titta på dom sk hällristningarna i
Enköping..
Där stod jag och svor 0930 en lördagmorgon.Det vart mycket svordomar den dagen..
Såg direkt karlavagnens stjärntecken i en av dsk skålgroparna.
Det var så jag skämdes..Hur fan har inte dagens forskare eller historiker ens
övervägt att tänka det kunde vara något annat än hedniska ritualer gropar..osv..
Sedan dess har jag  varit mer eller mindre överallt fotat och dokumenterat
 men sådärpå rak arm sedan mars:
68 kyrkor varav 24 på Gotland
(återkommer om Gotland i ett senare kapitel)
Hålrum och Digernjoir,Visby runt alla ruiner i Visby,Visby fornsal,Bunge  friluftsmuseum osv
Dalarna; Sta berg,dalarna museum,Vika kyrka,Falu koppargruva,Några stensättningar och gravfält.
 samt några kyrkor på hemvägen..
England: målet var Brittiska för att se den keltiska utställningen och Winchesterkatedralen
men tog öven 8 andra kyrkor, winchester staden runt osv..
Nyköping och hällristningarna där samt dom 2 runstenarna vid ån..
Enköping. hemstahällen,stora och lilla mällösa samt dom i skogen,Brandskeppet osv..
Gamla sk gravfält större delen här i Vallentuna där jag bor..
Ormsta (Dagligen)
Vidbo (Veckovis)
Lunda (nästan dagligen)
Bakom huset

Jag har sett mycket ..
Och finner inte i detta längre  ..