lördag 13 januari 2024

Vallentuna kyrka

 


Jag var inne i Vallentuna kyrka för ett tag sedan.
Skulle lämna några nycklar till Mattiasgården eftersom det skulle komma
så många till pappas begravningsfika fick dom lov att vara här istället.
Det hade varit så storslaget som pappa ville.
Eddie sjöng,Hayati sjöng,Darry sjöng,stallbröderna stod med fanor, foltk stod 
i gångarna.
Jag var den enda som inte gick.
Jag hade inte klarat av det då hade jag stannat kvar med pappa.


Hur som helst ville jag kolla skicket på U212


Som är i lika dåligt skick som alla andra runstenar i Uppland.
Katastrof med andra ord.
Vet ej om dom sprutat denna med etanol som dom gjort
med U337 bla. den är i ännu värre skick.


Andra sidan.
Att ta sig in i denna invecklade "Jarlabankens" familjeträd
är inget man gör bara sådär.
Eller att ni ens utgår ifrån något annat än vad
 som står på wikipedia.
Men sen kommer en sån där stofil som jag som dessutom är
en "aspis" som går igenom allt ordagrant. 
Så med andra ord ta ingen diskussion med mig om du 
inte är påläst.
Och jag är inte "fantasilös" bara för att jag hatar det spirituella.
Jag spelar PTCG (Palkia /Blastboise) och fick en Magic lek av syrran i julas.
(men den har jag inte fått igång än mycket kort men spelar Paladin såklart)
Sen har jag syrrans fyraåring som roar mig med enhörningar
och mylittle ponnys.


Så om man nu ska lära sig någonting om runstenar
så måste man försöka tänka lite själv.
Samt inte bara välja ut några stenar utan man måste ha 
alla stenar i åtanke.
Vilket jag kan pga min aspberger/adhd.
Det som stör mig helt klart är stenarnas sk "stavnings problem".
Samma sten har alltså på varsin sida två olika stavningar..
Har "dialekten " skiljts så mycket med andra ord?
Låter det logiskt tycker du?
Om man ristat 11 runstenar till samma person borde man inte
ha haft koll på stavning,grammatik eller "ljudanalys" ?
Familjeförhållanden?
Vart stenen skulle stå för "passerande" ?
Sen att stamträdet då blivit till två släkten då man tolkat
nya namn efter att ha spikat den första släktträdet borde 
väl också få en att ....vänta lite nu...
Men icke..
Allt förklaras bord enligt ljudanalyser,difftonger,
och ristarens oförmåga att stava rätt ..
Men visst för nöjets skull kan jag roa er med dessa 11 stenar.
Igen.
Vi får se hur jag mår.
Det går upp och ner .
Speciellt när jag inte kan hitta pappa på gården då blir
jag ledsen igen.