torsdag 18 januari 2024

Stenstudier

 U212 är en utav dom berömda Jarlabanken stenarna.
Enligt UR eller Rickard (en av mina idoler) låg den som
tröskelsten i vapenhuset ,och när den revs efter en åskeld
doldes den.
Rickard skriver att året därpå 1860 var alla runstenar förstörda.

Fyrtiofem år senare  alltså 1905 hittades den i samband med
 nya gravgrävningar.

Stenens ornamentik består av 2 runormar  kopplade nertill
deras huvuden korsar inte varandra som u356 stenarna.
Upptill är svansarna kopplade med någon slags ..?
Och i mitten en kompassros som sitter fast med huvuderna
nertill.

Att jag skriver kompassros är för att om du försöker rita av
detta "kors" är det lättast att göra så som man gör när man ritar
en kompass.


(min avritning av U 212 a och b)


(Upplands runinskrifter avritade i min runstenspärm
med den "allmäna tolkningen på baksidan))

Denna ornamentik och utförande
 har jag hittat 15 st i Uppland men då är några lite modifierade
och U127 som inte har något "kors" är ändå med i spelet-

Sedan kan man titta på var dessa stenar med samma ornamentik står .
Vi ska se.


Och då ser det ut så här där stenarna som har samma
ornamentik som U212 står och fortsätter
via Håbo-tibble mot Enköping.

Sen kan man kolla vidare och se vad mer som står i närheten
bara för att då jag inte på något sätt tror att stenarna är kristna
eller är ristade av "tidigt kristna Upplänningar" utan att dom
stått här långt innan ni kom och förstörde allt.


Hur dom stod i samband med stora resta stenar gravfält tex..


Eller gamla bynamn som finns /funnits.
Jag samlar tex på Ubby namn i Uppland.
Samt ortnamn som Herresta,Vallby,Hammarby 
 sånt som återkommer
här och var som fångar mitt vänsteröga.

Men tillbaka till stenen och dess komplicerade släkthistoria.