lördag 14 oktober 2023

Svalnäs

 


Efter 4 varv runt fel udde kom jag äntligen fram,
medans pappa hämtade högtalare tog jag en


Vägar,stigar har såklart lagts rakt igenom varpå många
stensättningar förstörts men jag blev faktiskt
imponerad av dom få som kunde ses.
På ett bergskrön ligger det ena gravfältet
snyggt och prydligt placerat
beståendes enligt Raä av 
ca 10 högar
18 runda stensättningar
1 rektangulär stensättning
och en rest sten


Den rektangulära förmodar jag var den här,
ekträden var magnifika .


Precis vid dom stora högarna på krönet stupar
berget rakt ner.

Nedanför berget är det tjockt med löv
att försöka leta stensättningar här var mer eller mindre
omöjligt men jag plumsa runt i den djupa lövskogen endå.



Ek och bokträden här är verkligen storslagna.


Det andra sk gravfältet närmast Blomsterfonden
vars innehåll skulle vara
13 högar
ca 27 runda stensättningar
har säkerligen varit imponerande men
idag syns bara några små förhöjningar.





Sedan fick jag en trevlig rundtur inne på Svalnäs.
Tänk om alla gamlingar fick bo så här.
Vilket fantastiskt hem.