onsdag 26 oktober 2022

Stenstudier U130 Nora

 


"Björn Finnvids son,lät hugga denna häll efter Olev sin broder,
Han blev sviken,på Finnheden .Gud hjälpe hans själ.
Denna gård är deras
odal och ättearv.Finnvidsönerna på Älgesta "

U130 är ristad på en bergshäll nära Nora Gård i Danderyd..
Jag har gått igenom den här tidigare men nu skäms
 jag då jag inte haft
med den i beräkningar när jag hållit på med U337


Norahällen är utförd i samma drakslinga som Granby alltså
och det känns därför logiskt för mig att "para ihop dom"
än "Finnvid i Småland" (vi ska fortsätta med detta)
På denna linje från Nora till Granby ligger även  
Täby kyrka och Vallentuna kyrka..
Och U509 och U190..


Så här alltså..Sen lite andra runstenar som ligger omkring
bara för att se om jag kommer fram till något annat..
Men tillbaka till U130..



Här har vi även 2st "vänderunor" eller "norsk-svenska"
men det verkar ha blivit förbisett i UR..


Och nu blir det snurrigt i UR..
Då tolkningen fallerar har man helt enkelt använt andra "ljudvärden"
och denna häll har en hel del av sådant..
Först har ristaren enligt runologerna 
"för O-ljud har man använt U-runan"
Som jag markerat i teckningen ovan...
Men O-runan har använts för "nasalerat a"..


Sen heter det :
i 20-25 haukua är väl au tecken för u-omljutt a dvs o


och för att slutligen bestämma att h är tecken för
"frikativt g-ljud i "ihiastatpum..


Och här är ett i ett Y istället..
Alltså vad fan ?!?!


Och slutligen runordet 110-114 atrfi
som vållat runolonerna "huvudbry"..
Alltifrån "isländska" till "tysk påverkan" till 
samgermanskt till ett "urnordisk ord på en 
sten i Norge"..

Suck