söndag 23 oktober 2022

"Borresta stenen"

 


U344 Vid Orkesta kyrka
såsom den ser ut idag.
Vänster bild är framsidan med runorna
och höger bild är baksidan som
är "bländvit kvarts" som Rickard skrev..

Jag kom på något imorse därav åkte jag hit efter
att ha varit vid Lunda och Granby..
Bra att ha nära till alla stenar så att säga..

"Den berömda Borresta stenen" om "Ulv som tagot
tre gälder" blabla..
Hur runologerna lyckats tolka den här stenen är verkligen
enastående..


Den är verkligen anmärkningsvärd då
nästan alla runor är utav "vändrunor"..
Vilken enastående bedrift att "rista spegelvänt"..
Om vi tittar på stenen och hur den är ristad som till vänster
och teckningen till höger är samma sten fast jag har
"spegelvänt" den i photoshop för att se hur det blev..


Här har jag följt runorna dom som inte är
spegelvända..
Som ni ser på orginalstenens ristning,
nu har jag lagt in pilarna för dom verkar
vara det samma oavsett vilket håll..
Hur tänkte "ristaren " här kan man undra..


Sen "vändrunorna" på U344 som jag markerat med blått..
Och hur dom ser ut om man "spegelvänder" stenen..

Vi kan gå igenom den enligt UR "reglerna" så kan jag visa
er hur det hela fallerar i runologins
 fantastiska  skrivbordsfantasier..
Om hur man skitit i stenen och gått efter sitt eget
påhitt.
Vart står stenar med samma ornamentik då?
Hur "namnen" är så pass böjda efter grammatiska
Sen har vi själva gårdsnamnet  man kan
fundera på ..För övrigt
Med tanke på hur ortsnamnen står idag så är det 
inte "Hammaby","Hammarbyen","Hammarbjoen"
"Hammaristen" osv..