fredag 14 oktober 2022

Communication Breakdown

 


U337 En av dom största "runhällarna" i Uppland .
Den är intressant på många sätt och viss och den har jag ägnat
många kvällar åt att fundera över..
Först har vi "namnen" ,på teckningen ovan har jag bara 
lagt in dom för att lättare kunna se hur "runologerna"
 tänkt,vilket dom inte alls verkar ha gjort
när man studerar lite närmare..
Här börjar inte "runraden" längst upp vilket borde vara det logiska,
med tanke på hur draken ser ut,samt hur "fötterna" är placerade i slingan,
med dom andra drakarna ..

För några veckor dök en ny observation som jag inte tänkt på
nämligen att denna stora runristning inte har ett enda S,
alltså ett "vanligt run S,och inte ens ett bakoframvänt"
S:et på denna häll är bara ett halt streck,"ur det norsk.svenska
runalfabetet"..
Det ska jag fundera vidare på ..


En sådan här stor pjäs har planerats,att fallera på
"ljudanalys av runor" eller "stavnings problem" är något 
jag på inga sett kan gå med på.
Jag brukar alltid rita av ett lager på runstenarna med bara
streck och "skiljetecken"  då jag inte tror att
"strecken är ett I"
Sen så har vi läget  här vilket är utmärkande och
strategiskt även det..
Själv brukar jag hålla till i svängen på "gravfältet" och
det stora stenrösen i backen.
Här sitter jag och surar lite då och då ganska ofta
faktiskt..

Min egna teori som jag funderar på är att
jag tror detta är någon slags uträkning .
Och att man ska börja "läsa" högst upp.



Fortsättning följer..
Ja just det,stenar med samma drake höll jag på att glömma
det finns faktiskt några st..