onsdag 22 juni 2022

Broborg

 


Igår spenderade jag kvällen vid Broborg.
Treuddarna vid Asike i Halland och "Hagbards galge"
 tog knäcken på mig.
Att besöka nya gravfält på andra ställen  är mer än lärorikt men
dom här stenarna i Halland.Så stora har jag inte sett hitills..
Men att dom som reste stenarna "pratade samma språk" är jag helt
övertygad om.
Om jag skulle åka till Scottland skulle jag garanterat kunna känna igen 
både stenar och former som står i rader.
Inte för att jag kan förstå varför bara att det är så..


Broborg har ett utmärkt planerat strategiskt läge men att 
detta skulle varit
en "borg" har jag väldigt svårt att förstå..
Sen att den "brunnit" så pass att stenarna blivit förglasade
,borde inte hela "borgytan"
isådanafall vittna om detta,annat än några ställen runt om ?


Att "bygga hus" här på platån får en också att undra
hur "experterna" kommit fram till den tesen..


Eller att "springa upp hit i orostider" nja..





Utsikten är spektakulär,här kan man se åsen som går mott Vallby.
Bara några km härifrån har Upplands största hög legat,åkte och kollade
förra veckan men gräset var så högt så det var ingen ide.
Sen är den totalt jämnad med marken..


Jag gillar stenrösen.
Den här ligger snygg placerat på kanten  nedanför Broborg..
Här är så myclet sten men endå så är allt synkat..

Jag försöker  skriva rent 5 års anteckningar i ordning ,då jag gått igenom
varenda felristade sten i hela Sverige.Och det är en hel del..
Jag fattar att ingen annan har reagerat på detta som jag så ofta brukar påpeka.
Om nu så många runstenar är "felristade" enligt det  "runologiska alfabetet"
borde man inte då fundera på om denna "tolkning" verkligen är rätt?
Istället för att födrumma och klanka ner på stenarna så som det gjort
i alla dessa år..
Folk brukar alltid fråga mig vad det är jag är ute efter..
-Upprättelse ,svarar jag..Efter att säkert pratat på ett bra tag innan..