tisdag 17 december 2019

Vaxtuna


Jag har varit uppe i Vaxtuna idag,strövat runt med mina pekare.
Det är verkligen kul och intressant detta fenomen.
Här kan jag gå med förbundna ögon ,så väl" känner" jag
stenarna här .



"Alla minnerna är borta
Alla drömmar är döda"

"Drakens Återkomst"



(uträkningar av riktningar och olika avstånd  i Vaxtuna)

Det måste ha funnits en tanke med detta eller hur?
Varför släppa upp en massa stenar på en bergshöjd som 
dessutom om man tittar lite noggrannare har en fyrkantig stensättning i..?
Om man nu "bedrivit hedniska ritualer",vore inte det mest logiska varit att
man har följt någon cykel? Och om man då har gjort det
borde man idag kunna räkna ut när den stensättningen i fråga
anlades..

(uträkningar från Vaxtuna)

Att kunna "beräkna påsken" eller andra viktiga observationer
har man gjort i tusentalsår innan kyrkan tog beslag på den "kunskapen"
Tänk om "gravfälten" är lagda efter en slags cykel?
När man går då går och mäter fram och tillbaka som jag gör,och
sedan hittar dessa fantastiska avstånd och geometriska "figurer",
så kan jag inte förbise detta som "mystisk kultplats",
eller "ättehögar för att påvisa sin odalrätt"..


(funderingar och uträkningar från Vaxtuna i min skissbok)


För att inte tala om "vad för sten" som är placerad just där..
Då jag ser sama slags "upplägg" överallt bland gravfälten .