söndag 20 oktober 2019

Örsta,Lena


Gravfält 140x15-130 m N-S
Utgöres av  ca 47 runda stensättningar
ca 8 kvadratiska stensättningar
och 5 resta stenar




Vart då kan man undra..


Kvadratiska stensättningar är väldigt intressanta  .då dom  bjuder på
snygga 90 graders vinklar med  olika storlekar 9x9 8x8 , 4x4 3x3 osv.
Stenarna som är placerade i denna fyrkant däremot har olika stenar och
antal i raderna vilket får mig att tänka i helt andra banor över detta 
"gravfälts fenomen"...
Och då jag inte kan förlita mig på "bara en" så måste jag se alla vilket tar sin tid.



Men då jag nu även är så insnöad i riktningar som dom ligger i kan jag
hemma i stugan återskapa det forna gravfältets plats med
genom att "Mäta upp" stensättningar efter mina uträkningar
osv..En fyrkantig 9x9 m stensättning som har ena vinkeln som
går mott norr kan jag tyvärr inte se som något "Mystiskt"..
Tyvärr..


Varför anlägga ett "gravfält "här?





Nu ska jag ta dom "små gravfälten" som är kvar på min lista.
(gravfält med resta stenar i antal av 5,7 och 15)
Nästan alla stora gravfält med resta stenar mer än 20 har
jag åkt efter i Uppland.
Dom som är kvar är Happsta källhage,några runt Knutby,
en i skogen mitt emot Bladåker,upp mot Edsbro,Rasbo och "finalen" som ska bli
Knivsbrunna utanför Uppsala..
Håller mig mestadels runt Husby-Långhundra där tar det aldrig slut..






90 grader Öst...