onsdag 30 oktober 2019

Ekhagen,Fresta


Efter att ha varit i Fresta brukar jag åka till något gravfält
på vägen hem.Oftast blir det hit.
Ekhagen...
Lite märkligt då jag inte finner någon som helst "harmoni" av att besöka
Fresta kyrka eller "vandra runt på kyrkogården" ,men dom gamla
gravfälten där kan jag vara hela dagarna.

1 hög
ca 49 runda stensättningar
möjligen är ett 10 tal stensättningar ursp kvadratiska..
samt
15 runda stensättningar
och ett "hägnadsystem" av okänd sträckning..




Jag gillar "klumpstenar " på dom gamla gravfälten som har vissa
tillfredställande geometriska små uthuggningar ,som den här tex.
Som har en uthuggen "L-formad form.."
(dom brukar vara  uppe eller nere på stenen)
Men det jag gillar ännu mer är när dom ligger i en specifik riktning..
Det gör mig nöjd och belåten..


Den här stensättningen är också väldigt intressant.
Jag kan tyvärr inte se något "primitivt " med detta.
Så därför i min oförståelse och i min förbannade nyfikenhet
får man börja om från början..
Så jag tar helt enkelt ut riktningar och grader först.


Dessa gravfält i Uppland är så överväldigande,dom är överallt.
Samma system överallt vilket visar på att gravfälten har
haft en slags sammanhållning oavsett om det är i Knivsta
eller någon utmark i Enköping.
Inte f** anlägger man en "treudd" med 28 m i sida på ett berg för att
symbolisera "träddet ygdrasil"..
Och allt är glömt,ingen vet någonting.



Sen i utkkanten dyker en sk "stensträng" upp ..
i 270 grader Väst..
Som delar sig och sticker iväg  21 grader mot norr längre upp..