tisdag 1 oktober 2019



En liten bergshäll/åkerholme
Bestående av 
2 högar
22 runda stensättningar
1 treudd

Varit här förrut då jag bor i krokarna..
Nu var det treudden som inspekterades då
jag tagit ut rikningar åt alla håll..
Den här treudden har en 11 m rak sida..


Jag brukar "leta" efter en "riktiningsten" en sten
som ligger i alla fyra kardinalriktningar ,
då kan jag sedan från den stenen hitta andra stenar som
följer samma linje,vilket oftast brukar vara fallet..


Vivelstasjön ligger på andra sidan...


En av dom två högarna ligger uppe på krönet..
Här är för övrigt stora stenar i stensättningarna..
Men svårt att se pga "tätt vegetation"..


Nu provar jag att ta in riktningar gentemot alla sk solstånd,jämningar
osv,för att se om dom som anlade detta  gått efter något av
dessa ,då jag utgår ifrån att man inte konstruerat en treudd 
med 11 meter rak sida för "skojs" skull...
Jag kan bara ta in datumet och sedan följa solen eller månens gång
direkt på platsen,det är riktigt coolt..





Kortsidan på treudden har stora stenar..


Här är framsidan varpå den raka sidan höger på
bilden och den insvängda mot vänster..