fredag 2 augusti 2019

Vallby, Husby-Långhundra


Jag har varit på min ås idag...
Kollat in riktningar vid alla stenar fram och tillbaka..
Räknat stenar i en del stensättningar,tar några varje gång..


Jag tar alltså in grader och kordinater här,som jag sedan 
drar linjer till andra platser med liknande strukturer för att
se om det finns något sammanhang..
Jag prövar allt..
Allt utom "hedniska ritualer"..


Stenarna följer samma riktning..Så långt är jag med..
Men sedan undrar jag varför just den stenen står där den står,
och varför efter några stenar det kommer 4 liggande stenar emellan
innan raden fortsätter..osv..



Riktningen stenarna står i måste ha varit en viktig del 
i detta "sten resande",därav måste även stenarnas form haft
något syfte utgår jag ifrån.
Jag är inne i en teori att försöka hitta en astronomisk
observation i förhållande till denna riktning,samt
se om jag kan få till någon slags "mån fas" uträkning av 
stenarnas positioner..Svårt att förklara då jag knappt
fattar själv vad jag sysslar med.


Men när jag "räknar" stenarna i stensättningarna,
och dom olika riktningarna,även utgår ifrån att dom 
"röda stenarna" placerats av någon slags logik.
Så får jag likt förbannat fram snygga matematiska
tal och uträkningar