måndag 12 augusti 2019

Ormsta


Ormsta..
Varje gång jag kommer hit har dom förstört något nytt.
I min mening har detta varit en spektakulär och viktig 
plats i det gamla Vallentuna.
Då "gravfältet"s berghällar runt stensättningarna har en massa
"hällristningar" och gropar,även i specifika riktningar
vilket gör det hela väldigt enkelt att se vilka stjärnkonstellationer
man har observerat.osv..
(jag har fotat här i 4 års tid så jag vet )
Men istället för att bevara platsen så bygger man dagis,flyttar
 stensättningarna och  sätter järnstaket rakt över bergshällarna..
Fy fan..


Min teori om alla dessa stensättningar är att dom ingår
i ett äldre slags "tids system" bestående av olika
slags cykler därav alla olika storlekar och geometriska
upplägg..
Därav har jag roat mig med att mäta stensättningar,dra riktningar
och grader,"syna stenarna" i all dess form och prakt,jämnföra
med andra stensättningar som jag vet finns runt om i Uppland..
Samt jämför med olika cykler,gamla kalendrar osv..
Lite mer avancerat än "hednisk kultplats" förklaring..