söndag 7 juli 2019

Folklig Observationskonst


Kvällen har spenderats vid en åkerholme ca 500 m 
från Långhundra kyrka nära Vackerberga..
Det är den enda "stora" hällristningsplatsen här omkring.
Och då den ligger så utmärkt placerat så..
Det finns ingen anledning att sitta hemma och fundera ,
jag kan lika bra sitta här..


Sen när kvällsolen ligger på så kommer konturerna fram bättre..


Jag har bokstavligen legat på hällen och letat efter sk "skålgropar".
Jag börjar med att lägga i mina kulor ,dom stora groparna får en 
färg och lite större kulor, sedan fortsätter jag..
Sen fotar jag i en systematisk ordning..
Det tar en timme eller två det finns säker fler då nästan hela 
berget är övertäckt med mossa
utom den här delen..


Sen brukar jag gå runt,kolla riktningar,svära lite,
ta en fika..Ta bort alla kulor och börja om i olika etapper..
Men ikväll när jag stod i denna "position " så 
lyckades jag hitta en rejäl logisk förklaring..
Som jag är oerhört nöjd med..
Jag ska visa...


Orion

Ser ni vad snyggt..
Att man knackat in så här många "gropar" måste ha en logisk förklaring.
Och jag anser tyvärr inte att "smörja gropar för att offra till älvorna" duger..
Iallafall inte för mig..
Men då ingen vet något annat än "älvkvarnar" så blir det lätt att ingen
bryr sig då historikerna dumförklarar groparnas egentliga syfte då dom
hellre ägnar sig åt "hedniska ritual förklaringar"..
Vilket även det är något som dom inte har någon aning om..

Sedan har vi den här delen..
Det är en rad i mitten med 7 gropar..
Ena sidan har 3 den andra 4..
Jag kan inget om astronomi men jag är totalt övertygad att detta 
är någon slags astronomisk uträkning av någon slags eklipse,solförmörkelse,
eller någon del i den 19 åriga cykeln...
Jag provar olika uträkningar med den 19 åriga cykeln som bas,
men även olika månfaser...Så får vi se..


Den nedersta delen har jag grubblat på sedan jag var här senast.
Jag har en bok som heter "Stjärnhimlen månad för månad" som är
mig till stor hjälp.Och då riktningen här är 311 grader NV så
kollar jag igenom varenda månad och vilken stjärnkonstellation
som ligger i denna riktning .
Jag tycker det ser ut som Skyttens stjärnbild..