lördag 6 juli 2019

Broborg,Vallby,Vidbo


Jag har släpat med min bästa kompis till mina favoritställen idag.
Hon är totalt ointresserad av stenar,gravfält osv..
Första stoppet var Broborg varpå hon gjorde en rejäl
observation som jag totalt förbisett.
Om "fornborgen" nu är så gammal varför är alla stenar så "rena"
Om dom legat här i några århundraden så borde det ha bildats en hel del mossa,
och om "fornborgen" blivit uppbränd borde väl stenarna se brända ut..?,
alla stora stenar  precis nedanför inklusive gravfältet i hörnan här ,
så är stenarna helt övertäckta..


Om Broborg nu "blivit så pass bränt" så att 
"stenen har förglasats" borde det vara överallt och inte på
några ställen här och där..
Sådan grym iaktagelse..
"En nutida anlagd turistattraktion "..
Jag ska verkligen fundera på detta ett tag..



Vallbyåsen fick stående ovationer.
Att ta med någon som aldrig sett sådana här ställen och
få höra deras tankar och intryck både före och efter
är alltid lika intressant.
Samt hur en del stensättningar" tilltalar.."
Jag har ju även mina favoritplatser här...


Vi gick hela åsen,nya funderingar att grubbla på..



Sista stoppet blev min trappa..
Den behöver ingen större presentation.
Hon satt ett bra tag här på denna spektakulära sten..



Ett stort "flyttblock" med en uthuggen trappa på ena sidan,
en röd 45 gradig plan sida med små uthuggna trianglar..
Mitt i det gamla "Attundaland",där alla gamla forntida
vägar har sammanstrålats och det enda som "står om denna sten"
är ett påstående att "den Heliga Birgitta stått här och predikat för
hedningarna innan hon åkte hem mot Skederid"..
1937  var det någon dåre som målade i med svart färg
"Förtrösta er på Herren "och "Befall din väg åt herren..."
Den här stenen är verkligen den mest magnifika jag skådat..
Och den har INGENTING med kristendomen att göra.



Och en fin fin regnbåge..
En bra dag..