onsdag 31 juli 2019

Edsbro kyrka


Jag gillar Edsbro..
Trevligt område utav "hedniskt" typ..
Från kyrkan har det stått resta stenar,man kan ju bara undra hur många..
Några 100 meter i ett villaoområde på andra sidan vägen står
7 stenar på en liten liten kulle intill en bilväg..
I skogen ligger en fornborg samt några till runt sjön..
Och sen den stora masugnen såklart en bit nedanför..


Även om stenarna är flyttade och många borta så kan jag
"känna " stenarna från andra platser som dom faktiskt står kvar.
Vilket var lite utav dagens projekt..


Nu snackar vi dörrknackare..
Idag kom jag äntligen in i kyrkan då den var öppen..



Även om målningarna är utav senare tid  så bjöd dom
 på en del intressanta detaljer..


Jag fattar inte detta..
Man bygger en kyrka på 11-1200 talet,
sedan pryder man väggarna med målningar av "kyrkofäder"
eller helgon från 300 talen osv..
Oavsett om målningarna är av sk fritolkning från senare tid ,så
är detta väldigt märkligt tycker jag..
Även detta ständiga,halshuggning,tortyr av diverse helgon som ska dyrkas
av allmogen i hopp om vadå?






Åter har man byggt en "kristen kyrka" på en
urhednisk "kultplats" .
Vilket ofantligt hyckleri...




Dags att frigöra draken en gång för alla..