onsdag 20 mars 2019

Rönnängen Husby-Långhundra

Jag brukar som ni vet hålla mig längst Vallbyåsen.
Men idag tänkte jag ta mig till den andra fornborgen
efter Hönsgärde men vägarna bar åt ett annat håll.
Nämligen Rönnängen.
Jag har inte varit här förrut.
Det var en rejäl överaskning..


Gravfält 190x100 m NV-SÖ
2 högar
ca 40 runda fyllda stensättningar
1 rektangulär fylld stensättning
3 trekantiga fyllda  stensättningar
ca 30 resta stenar..

Här stod stenarna i ett sådant "komplett system"
som jag "observerat"
Varenda sten har fotats och inspekterats här..
Det tog ett tag..




Men här finns "inga runstenar" här står stenarna bara i olika
rader riktade mot varandra..
Det här finns överallt i Uppland och ingen vet någonting
om varför man gjort så här..
Men det ska jag ta reda på..


"Det finns ingen sten som inte har en historia
livslevande träder krönikan fram
försonad med ärren och dödens hot.
Så har mitt landskap blivit en bok
som min känslas vindar kan bläddra i,
Det går sällan en dag i mitt liv
utan att nya sidor läggs fram ."

Sigvard Cederroth


Jag är väldigt förtjust i treuddar..
Den ligger direkt efter det andra stenröset efter dom resta stenarna..



Titta här har vi en sådan där sten igen..
"bakad sten med kvadratisk uthuggning i kanten"
samma som vid Vaxtuna och Vallby..


Du kan såklart inte förstå eller begripa vad jag menar,
men känslan av att se en sten som man aldrig sett förrut men
som endå känns bekant då man sett en "liknande" sten
någon annanstans är som att hitta den första kantarellen
på hösten..



Dom här gravfälten runt om i Uppland är utav sådana stora stenar och
dimensioner att jag verkligen inte kan förstå hur man bara "övergett"
denna "tradition" för kristendomen..
Kristendomen är det värsta som drabbat människan..
Med kristendomen försvann alla traditioner,gemenskaper,historia,
kunskap,språk..



Den här "stenlinjen" går upp mot kullen på andra sidan som sedan
fortsätter mot Vallby åsen.
Den går inte i nord-sydlig linje utan en annan..
Sen fortsätter denna mot Knivsta där Wallox-Säby kommer in..bla








Här är stenröset på andra sidan varpå man kan se en rest sten
vid björken,den är röd och splittrad i tre delar..




Här ser ni den delade stenen varpå stenraden fortsätter på andra sidan
vid telefonstolpen och mot Knivsta...