måndag 25 mars 2019

Gränsta Knutby


Jag har varit uppe i Knutby,
det skulle finnas ett stort gravfält 
med resta stenar vid Gränsta.
Jag finner inga  ord att förklara detta ställe på
ett värdigt sätt..
Så jag får försöka visa istället då jag fotade så mycket att
jag fick kramp i handen..

Enligt Raä ska detta "gravfält" bestå utav
1 röse
ca 37 runda stensättningar
2 rektangulära stensättningar
4 kvadratiska stensättningar
2 triangulära stensättningar
33 resta stenar
och en fångstgrop..


Vilken del av Upplands "forna historia" är detta då?


"här finns inte en enda runsten"
Här står bara enorma stenar lite här och var
Hur dum i huvudet tror du jag är på en skala?


"Titta samma som vid Malmby.."


I en av utkanterna ligger ett stort röse och runt röset står stenarna
i par om 3..Återkommande "fenomen"


2 stora treuddar som ligger brevid varandra..
Det här är inga små stenar..


wow


Det här är så stort och så stora stenar.
Jag tyckte jag har ganska bra koll på
 dom stora gravfälten i Uppland då jag varit snart överallt.
Men det här..det är en helt annan nivå för mig..
Endå kan jag se strukturen,geometrin ,kopplingen hit till
andra platser men tills vidare är jag ganska nollställd..




En "fångstgrop" mitt framför dom resta stenarna..
Tror du man "jagat varg här"
sjön ligger precis nedanför backen inte fan är
detta en "fångstgrop"


Stenarna känner jag igen,dom står inte här av en slump eller
"-döö här har vi en stor sten den tar vi och ställer på åsen"
Här är stenarna "kapade och ihopsatta",allt är så igenomtänkt
och välplanerat..




kapad och ihopsatt alltså..




Vilken perfektion..
"i stenresande"..



Jag måste tänka ut en plan..
-aha Olandsån går ju mot Torsne bla..