måndag 18 februari 2019

Vallbyåsen Husby-Långhundra


Snö,is och slask kan inte stoppa mig då jag trotsade
vädrets makter och tog mig upp på åsen.
För säkerhetsskull parkerade jag på andra sidan vägen..
Tänke kolla hur det såg ut med rotvältor..
Här var det inte så många däremot var det uppgrävt en hel del..







En spikrak Nord-sydlig linje som fortsätter och fortsätter..
"-Men här finns inga runstenar.."
Är inte det märkligt??




Det här stället är så gigantiskt stort..
Det måste ha tagit flera århundraden,sekler att anlägga
detta.
Och ingen vet någonting...


Här står stenarna innan  i utkanten i par om 3..
Avstånden emellan har jag mätt..
Men det finns "ingen kunskap" att hämta här...
Då våra forna förfäder inte haft något annat för sig än att 
"resa stenar" där det "fanns plats"..idioter


Min absoluta" favoritsten" som står i mitten,
jag använder den som "bas" när jag mäter avstånd  och riktningar
till andra stenar..

Min favorit "stensättning"
då den är så tydlig och välgjord,dom röda stenarna kan man på "skoj"
dra streck emellan,inget hokus pokus alltså utan en 
 logisk geometrisk förklaring..
Inom geometrin finns något som kallas för drake tex..
Om man i en tex rund stensättning finner röda stenar så anser iallafall jag
att dom är placerade där i ett syfte..Inte sant?
Så om man då räknar alla stenar i stensättningen,kollar riktningar,
och drar streck emellan dom röda stenarna..
Så blir det hela inte så jäkla "märkligt" längre..



Dom runda,kvadratiska,rektangulära,triangulära stensättningarna
 ligger koncentrerade i utkanten av åsen..
Organiserat med andra ord.
Det som fascinerar mig till bristningsgränsen är hur stora dessa stensättningar
samt stenarna som ligger i dom är..




Den här lilla "prisma stenen" har jag funderat på..
Samt den stora pjäsen framför..

Den här alltså..
Tänk nu på att detta är ett sk "gravfält" som använts i tusentalsår..
Titta på formen på stenen..Varför skulle inte den ha ""huggits" i något
"logiskt hedniskt syfte"..



Den här stenen ska jag roa mig med ikväll att rita av..





En annan "favoritsten" den står helt i norr ,om man går runt med 
kompassen är den i norr hela tiden..



Då det inte finns någon som helst kunskap eller förståelse
över dessa enorma platser med "resta stenar" och
andra oförklarliga stensättningar som våra forna förfäder
så maniskt anlagt överallt i Uppland ,jämnar man
istället platserna till grunden,skriver en rapport "bara lite brända ben"
"inget av antikvariatisk intresse"..
Tanken att dessa sk "gravfält" är placerade och anlagda i ett
oerhört avancerat geometriskt mönster  är utom räckhåll
för dagens allmänhet att förstå.

Jag förstår inte detta hat,detta utraderande och denna
enorma förstörelse bland Upplands forna platser 
som fortforande pågår.