söndag 25 mars 2018

Mörby Slottsruin och Fasterna kyrka


Jag fick tag på den den här pärlan igår.
Osprättad oxå för endast 75 bagis.
Så efter att ha lusläst den så åkte jag hit tidigt imorse..


Så ruinen är stängd vilket fick mig att plumsa på bra i snön lägst åkern
bara för att..



En av Albrekts underhuggare  fick alltså bygga borg på detta ställe.
(Jag är rejält insöad i Albrekt av Meckelburg 
och hans undersåtar samt riksråd
speciellt Bo Jonsson Grip och Karl Ulfsson )
En enastående byggnad på denna branta klippa..

Hur lång tid tror du detta tog att bygga på 1300 talet? 



Planen var att leta efter klyv/huggmärken på stenarna
då jag äntligen har fått en kompis som delar samma intresse som mig.
Men det var på tok för halt för detta uppdrag men till sommaren ska jag
roa mig med det.





Läger är utmärkt,Mörby slott och Fasterna kyrka i ena hörnet,
Rånäs högst upp och Ekebyholmslott i andra änden,
sen har vi Finsta en bit längre ner som var Birger Perssons
hemvinst.
I höst ska min stackars mor följa med mig så jag får åka till
Santiago de Compostella.
Jag vill se det med egna ögon och gå där
Ulf Gudmarsson och Birger Persson gått..




Sen ligger Fasterna kyrka i direkt anslutning på andra sidan åkern.
Den här kyrkan fick jag "Dalhemvibbar" direkt,alltså
inget positivt.
Har behovet varit så stort att bygga en kyrka just
 här då  den verkligen ligger så pass "off",
sånt får mig  fundera på.
Har det bott så mycket folk här ?
Sedan har vi bogårdsmuren runt,oftast brukar en bogårdsmur ha
en sida med stora stenar och sedan småstenar men den här
hade stora stenar hela vägen runt.

Kyrkan har verkligen pinkat in sitt revir.


Det här är så tragiskt att ingen förstår eller ser hur
svenska kyrkan tar sig an dom stackare som inte
betalat sin gravavgift.
Om ingen betalar din plats så blir du 
"utkastad " efter * antal år..





Här finns det inga" runstenar "





Kyrkornas placering har medvetet varit på
platser som det redan funnits gravar/heliga tempel på innan,
alltså har kyrkan totalförstört dom "hedniska platserna" 
och därmed raderat ut historien en gång för alla.
"Terra Nullius."
Den här kyrkan och dess plats är endå ett tydligt 
revirpinkat område.