onsdag 21 mars 2018

Frösunda


Körde ett varv idag.
Planen var faktiskt Närtuna då jag verkligen längtar
efter att få besöka Malmbygravfältet men 
det blev Frösunda.


Jag har varit här många ggr  men som sagt så lär man sig alltid något nytt.
Sådant som man inte tänkt på tidigare tex det här med dopfunten som skall
vara från 1100 men kyrkan är byggd på 1400.
Och den "förekommna" stenen, den har jag totalt glömt bort.
Bra att jag tog mig hit endå..



Är det inte märkligt med alla dessa konstiga namn som oftast är "unika"
på just den stenen..
I dom värsta långsökta fallen i Upplands runinskrifter så finns 
namnet på belägg på en sten i typ  Östergötland eller Småland.
Det är så dumt..




Jag brukar rita av stenarna för att se hur man lagt detta enorma
"stenpussel ", stenarna ligger ju inte direkt jämna.
Därav fick jag en teori att dom lagt stenarna utefter nåt slags
mönster,typ som mosaik.
"Sådant man inte ser men som endå är där.."