onsdag 7 februari 2018


Det här är så coolt.
Skålgroparna på hällristningarna är det som jag
kan se den enklaste och logiska lösningen på.
Jag börjar alltid med att lägga i mina kulor för att  
få med alla gropar.
Väl hemma i stugan börjar jag alltid med att rita av
 groparna och ta bort allt annat på hällen via datorn.
Som bilden ovan.

Och vad tror du dessa prickar kan "symbolisera" ?
Dom 4 prickarna längst ner som går ihop med dom 4 andra
är Skorpinjonens stjärnbild.
Det man måste ha i huvudet när man räknar ut sådant här är
att dom som knackade detta gjorde det spegelvänt.
"så som man ser det"..
Det är alltså spegelvänt på hällen..
Ovanför går 5 prickar som på stjärnhimlen ingår i konstellationen
ormbäraren..
Det man även måste ha i huvudet är att när man ska räkna ut 
skålgroparna så kan man inte gå efter alla stjärnor i konstellationen
för det är inte så som man ser det, man har bara markerat dom 
stjärnorna som "lyser starkast" så att säga..
Ovanför ormbäraren ligger inte minde än  Björnvaktaren.

Då har vi fått en klockren nerknackat iaktagelse över 
södra stjärnhimlen.
Då när vi har groparnas placering och utförande färdiga kan 
vi försöka ge oss på resten av hällristningen..


Vi har ett såkallat "solkors" vilket jag inte kan på några som helst 
"vetenskapliga förklaringar" gå med på att det är utan en
tydlig och logisk "årscirkel" alltså
en cirkel med 4 årstider, vår , vinter,sommar,höst.
Och med tanke på skålgroparnas placeringar så kan vi
även få fram vilken årstid vi har att göra med då dessa stjärnor
kan beskådas på himlavalvet..
Alltså under vintersäsongen..


Sen kan vi fortsätta med att lägga in resten av hällristningen.
Jag föredrar att ta en "symbol" i taget.
Skeppen håller jag fortforande på att klura ut.
Men jag ser en logik i dom med då jag gått igenom hela
hällristningsarkivet  etc.
Hur dom är placerade på hällen, om "skeppen" finns på 
andra hällar med liknande "krokar" osv.
Jag har en teori jag testar angående "skeppens" former..
Men det så mycket räknande  och så avancerat att det 
kommer ta ett tag tills jag fått ihop det..