lördag 13 januari 2018

Vallbyåsen, Broborg knivsta







Broborg har jag varit många ggr vid men andra  sidan,den här
blev första gången idag.


Högst upp på åsen står nämligen en rad med bautastenar.
Alltså har man anlagt jämte med denna åsrygg stora vallar som går emot 
Broborg för att i kanten av detta kånka upp stenar på några ton.
Varför då?
Det är iallafall en enorm bragd att lyckats kånka upp alla dessa stenar,
som alla är olika dessutom.




Ju fler ställen man åker till desto mer lär man sig.
Ni ser bara en "rest sten" men jag får annan kunskap,
jag ser på stenens konstruktion,hur den står,alla små 
"uthuggningar" och detaljer som finns på stenen osv. 
Därav kan jag även koppla ihop stenen till andra ställen 
i Uppland som  har liknande stenar utförda på samma sätt.
Sedan fastnar man för en del stenar lite mer än andra
man får sina "favoriter" så att säga
Oavsett om jag åker till något nytt ställe jag aldrig varit på
så kan en del stenar kännas väldigt bekanta.








Man börjar se strukturer..


Hur naturen ser ut på ställerna...
osv



Platser med sk "bautastenar" i Uppland
sen ska det finnas vid Edsbro,knivsta och i Altuna.
Men dom stora längst med Långhundraleden som jag hittat är
Malmbygravfältet,Inne i skogen på gränsen Lunda-Vaxtuna,
Lunda med Ängsbyvadet,Vallbyåsen samt Wallox-Säby och
Läby Vad.
Höll på att glömma Odensala,Husby-Ärlingshundra där finns det en del med.
Har hitta en stor bjässe i ett röse inne i skogen där..