torsdag 25 januari 2018


Den här hällristningen har jag funderat ett bra tag på.
Nu kan jag ingenting om sk "hedniska ritualer" däremot 
så kan jag med lite logiskt tänkande  och enkel matematik
få ta del utav vad våra forna förfäder egentligen hade för sig
när dom knackade in detta på en bergshäll.

Jag tänker mig något så enkelt som..få se..
Orion i mitten (alltså stjärntecknet)
(ja visst är det "märkligt")
nedanför honom har vi 2 "små hundar" med andra ord
Sirius samt Sirius b .
Vad har vi mer..få se..
Vi kan tänka oss att dom stora skålgroparna representerar
dom ljustarka stjärnorna på himlavalvet då får vi en oerhört
klar bild på vilken årstid vi har att göra med.
Sen har vi "han med lansen",där har vi både 
Hercules,bootes att välja mellan.


"groparnas " placering på hällen stämmer bra överens med
dom ljustarka stjärnorna på himlavalvet.