torsdag 11 januari 2018

Broborg och Vallbyåsen



Ena sidan av Vallbyåsen ifrån Broborg  där "grimsahögen" låg



Längst åsen nedanför rinner ån på bra nu i vintertid.



På andra sidan fortsätter Vallbyåsen med dom resta stenarna.



Ny skylt ..




Vägen upp till Broborgs topp får iallafall mig att fundera
på hur man i forna tider har levt och tänkt ut detta ställe.
Om detta skulle vara en "tillflyktsborg" eller  farledsborg så
kan den inte varit särskilt smart planerad då alla dessa enorma stora
stenar som ligger runtomkring  inte kan ha varit
särskilt lämpligt att "leva bland"..?!



Då Broborgs massiva stenrösen utgör
den allmäna teorin att detta ställe utgör en "fornborg" då
stenarna skulle varit "kallmurade" och haft "träpalisader..
Alltså ..hur då ??



Att det varit någon form av "Mänsklig verksamhet"  vet man inte
annat än att det skulle vara en "fornborg" , men alltså det här är 
enorma stenras,sedan högst upp på platån
ligger ännu större stenar så vart har bott där då?
Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara "bolämpligt" någonstans
,inteens för 1000 år sedan
att anlägga dessa enorma stenmassor runtomkring
 för att skita i själva platån,jag tror knappast man bott i trähyddor?
Idag vet vi ju hur medeltida borgar är byggda,och Upplands fornborgar
är inte ens i närheten av "dåtidens fornborgsbygge" dom är helt unika.
Sen dom stora stora stenarna nedanför med dess enorma klippblock..?
Min teori är att man utvunnit något här,därav dessa uppstaplade stenrösen.
Dags att köpa en geigermätare...