fredag 23 juni 2017

Ormsta Vallentuna Uppland


Ormsta gravfält består inte vara av kullar,högar,treuddar
,runda,kvadratiska triangulära
fyrkantiga stensättningar eller söndervittrade hällristningar
utan har ca 9 sådana här hällar med sk skålgropar
inklusive en stor sten som ligger i skogsdungen på andra sidan..
9 hällar alltså
Här har dom "malt korn" mitt i ett gravfält  
är det så?



Den här hällen är totalt igenvuxen så jag förmodar att den
är större..



Min favorithäll..


Sen fortsätter det lite länge upp..och sedan på andra sidan..




Det här är Oktober månad på "hedniskt utförande"
har jag räknat fram till..



Sen har vi denna pjäs som förbryllar mig men 
jag har  sett en liknande i Polen..


Här har vi stjärnkonstellationen Herkules i dess prakt.
Men den fick jag sopa fram då man lagt grus på det.


Sen har vi den här på andra sidan.
Den har han gjort i dom starkaste stjärnorna dvs fixstjärnor
och Sirius b i mitten,karlavagnen ligger från andra punkten i triangeln på
höger sida och på vänster sidan ovanför går Lejonets stjärnbild.
Det är inte så svårt att se..
Med andra ord så kanske det är det eftersom 
ingen annan verkar ha fattat detta..