måndag 26 juni 2017

Hemsta hällen ,Enköping


Jag var här för 2 år sedan.
Men då visste jag inte det jag vet idag.
Därav tillbaks hit för en liten "uppgradering"..


En altar/observatoriesten några meter från den berömda hällen.
Här finns för övrigt många hällar.


Här är ett tragiskt exempel på hur fel det kan bli när man i brist på
okunskap och oförståese bara målat på för att sedan försöka "tolka det hela" i 
allt annat än oförståelde för dom som knackade in detta från början.


Här har man inte bara "missat" gropar utan även målat i sådant som
inte är gropar
Därav låg jag mer eller mindre på berget för att försöka se dessa
"missade" gropar samt lägga i mina kulor för att enare lägga in dom
i mitt andra dataprogam för att fastsälla vilken tid det hela handlar om.
"Förbisedd kunskap "då man i brist på respekt ägnat sig och gått vilse i magi och
mystik istället.



Det här är min favorit.
Varför har man knackat in denna då tror du?
-Jo men när jg var å plundrade så såg jag ett "Konstigt"
 djur,det kan vi knacka in i berget !!




k-a-r-l-a-v-a-g-n-e-n ....


Det här har jag sett på andra hällar.
Solradie räkning någon??


Nordborna ha i gamla tider känt och iakttagit stjärnorna:
det finns åtminstonde 2 inhemska namn på stjärnbilder som 
har hedniskt ursprung.
Karlavagnen och Friggarocken eller Frejas rock.
Som i kristen tid ersatts av jungfru Maria-rocken.
Det äldsta står hos Olaus Magnus 1 ,34 
om natten iaktog allmogen polstjärnan,karlavagnen eller Björnen och
Friggs spinnrock.

"märkligt"