onsdag 27 juli 2022

Salsta slott

 


Idag är det 4 år nu sedan Mange vart mördad.
Men istället för att sitta i Fresta och lipa hela dagen i vanlig
ordning,drog mamma med mig till Salsta..
Hon kan det där med att muntra upp ..
Hit har jag velat åka länge men har alltid skjutit upp det
hela tiden..Trots att det bara är en  timme med bil hit..


Höjdpunkten var den gamla källaren vars grundmurar fortforande
finns kvar..Men jag som aldrig är rädd för "fuffens"
 tvekade lite att gå allra längst in..


(en av målningarna av Nils Bielke)

Som vanligt har jag "läst på" så jag inte missar något.
Men jag höll mig i skinnet under guidturen faktiskt..


Det enda som var "imponerande" i detta slott var målningarna
hade inte dom varit här ..
Men totalt ocharmigt med plaststolar och ikealampor..


Kapellet 


märklig tavla...


Dom här målningarna ( 2 st)
var kul att se ..Trodde dom inte var så stora som dom var...


Pigornas kvarter..
Trist att det är så tomt..


Riddarsalen med alla släktporträtt..
Återigen plaststolar som tog bort charmen..




"Den blå salongen"


Men nu har jag äntligen varit här och kan boka av
ännu en plats i Uppland..