måndag 4 juli 2022

Boyz in the Hood

 Ordet "broder" i runsvenskan fastnade mitt vänsteröga idag på ett
annat sätt än vanligt.
Runsvenskan är för mig inte intressant  eftersom den inte är logisk
på något sätt annat än grammatiska bortförklaringar.
Värst av allt som gör mig vansinnig är "det rullande r:et"..

Men som min pappa brukar säga så förstår folk inte mig och
jag har svårt att förklara utan att det blir en "föreläsning"
i vanlig ordning.

Så hur kommer det sig att jag  är den enda som 
"går emot strömmen" i den runologiska historiens tolkande?

 Det har jag med undrat  och jag har plöjt igenom allt
hela sveriges runinskrifter bokstavligen nu några år.

-Det är sånt här man ar aspberger till,säger min läkare..

Men det var inte förrän jag började rita av alla runstenar i detalj som
jag anade att här är det något galet.
Samt  det enorma "felristandet" på alla runstenar..

Om vi tex tar "runordet broder" 
I Södermanlands runinskrifter finns det 
hela 25 olika stavningar av detta ord.
Jag kan tyvärr inte köpa denna "ortografiska grammatiska förklaring"
att man skulle stått och "ljudat" ordet eller inte vetat hur ett
a eller ett o skulle ristats,
Om jag åker ner till Gotland har jag inga problem att "läsa Expressen"
men om jag däremot ska "tyda en runsten" då är det en helt annan
svenska än den här i Uppland..(pga dialekt runsvenska)
Vet du att du pratar "dialekt" ?! 
Runorna ser likadana ut på Gotland som i Uppland endå är det
enorma "skillnader" och allt möjligt grammatisk tjottahejti..

I Uppland finns över 60 olika stavelser för Broder..
Är inte det märkligt??