lördag 13 november 2021

Running splash

 Det som jag finner det hela så "märkligt" efter snart 7 års
"runstudier" är att ingen någonsin har ifrågasatt
självaste "run alfabetet"..
När runstenarna har tolkats av alla dessa "experter" genom
seklerna så är det helt enkelt självaste runristaren
som inte har haft kunskapen i dagens runalfabet...

Det som jag är helt övertygad om efter att ha ritat av 
567 runstenar varav 300 fick jag rita om är att

1.Man ristar inte fel i sten
2.Man hugger inte fel i sten
3.Det man gör är att tolka fel om och om igen

Dom som levde för 1000 år sedan har alltså haft
stora grammatiska svårigheter när stenen knackades,den
"legendariske" "öpir" med hans över 80 stenar knackade i Uppland
har även haft han "svårigheter med grammatiken och 
glömda runor"

Jag har den största respekt för Johannes Bureus men han levde för
450 år sedan,hans "runresa" som tog 2 veckor kan jag idag göra
på 2 timmar.
Han levde även under den katolska kyrkans storhetstid
här i Sverige och hur skulle det se ut om alla stenar inte var
"kristna",trots den massiva förstörelsen så har Uppland fortforande
mest runstenar i världen..
Runstenarna är "unika" i vårat land, ,dom kommer härifrån
inte utifrån.

Det enda sättet att lära sig är att göra det själv.