tisdag 16 november 2021

RKO


Jag är väldigt förtjust i detaljer,"sådant som ingen annan ser"men
som faktiskt finns där om man är lite noggran.
Därav kommer bristerna i dagens runologi när man gör på detta vis.
Här är 9 stenar som har identiska drakar inknackade.
Jag kallar dom för "2 krokar" så det blir lättrare att sortera upp dom.
Efter dessa finns det likadana fast åt andra håller,samt tre krokar...
Men jag måste börja någonstans för att försöka visa vad jag menar..
(därav kan det ta lite tid då jag måste gå igenom allt från början hela tiden)
Så vi börjar med dessa,nästa steg är att lägga in alla "runor utan böjelser"
alltså bara streck som jag förmodar att han som knackade stenen
kanske gjorde för att " få plats",sedan går vi genom alla små x exakt
var dom sitter på dessa och sedan alla runor som är inknackade
på samma ställe..


Och placering i landskapet..
Och u765 den glömde jag
Och den vid Skepptuna kyrka ..




Hur gick detta till då kan man ju undra?
"Med tanke på runristarens bristande kunskap i denna 
komplicerade grammatik.."
Då jag "spekulerar" lite av eget huvudbry så vore det mest logiska
att han gjort som ovanstående bild visar där jag
ritat av alla" streck "först..
Nästa steg så sätter vi in alla små kryss..
Sen om ni vill kan jag ta runa för runa på alla stenar ?
Det här är bara 9 stenar..
Vi har åt andra hållet oxå..



Sånt här tycker jag är väldigt intressant..
Ska försöka komma på en slags förklaring vad jag menar
så småningom..