lördag 23 november 2019

Granby hällen Orkesta


Har roat mig med Granbyhällen igen..
En av Upplands största som jag naturligvis besöker med jämna mellanrum.

"Häming och Själve och Johan de låta hugga efter sin fader Finnvid och Vargas och
Ragnfrid och efter Ingergärd och efter Kalv och Gärdar och....Han ägde ensam
allt först.Det var deras fränder.Gud hjälpe deras ande.Visäte ristade dessa runor"

Nja...Jag har en annan teori..såklart..
Jag ska visa ,vi ska gå igenom varenda runa...
Då börjar vi....


Inskriften börjar enligt "experterna" i högra hörnet med namnet
"hemik" dvs Häming." Namnet saknar även nom-ändelse .."
Enligt Upplands runinskrifter.
Jag börjar med att se vad det är för slags drake,sen har ju läget 
här en ganska stor utmärkande placering då det ligger på en
berghäll som i forna tider utgjort en halvö..
Då hela denna ristning är så välutgjord så borde den även ha varit
väl planerad i hela dess utformande inte sant?
Om detta skulle vara en minneskrift över en släkt är det ännu 
märkligare med alla dessa "unika namn".
Om runstenarna skulle representera olika sk familjer borde man inte
förhållt sig till adelsvapen eller bomärken som sin markering ?
Hur som helst  vi fortsätter...


Här har jag lagt in den sk "runologiska översättningen " 
så ni kan se själva..


Jag har hittat ett annat system såklart..
Vad det är vet jag inte annat än att det följer samma mönster.
Vi får se ...