onsdag 20 november 2019

Ånsta Skepptuna



Strax innan korsningen Almungevägen/skoby står denna sten inne i en
enträds dunge.Nu har jag visserligen turen att bo mitt i alltihopa,har man
"sett en så har man sett alla" men så är det tyvärr inte.
Varje ställe jag åker till ger mig nya frågor och funderingar..

"Torsten och Tägn och Själve,deras moder hette Gilla,de läto uppresa denna sten
efter Sigvat sin fader.Gud hjälpe hans själ"

Alltså har en kristen Upplänning knackat in denna sten som även står mitt på ett
äldre gravfält åt sin fader..?
Fanns det inte en "uppländsk kung som kallades för Sigvat"?
När bestämde man sig här i Uppland för att börja "knacka runstenar"
det undrar jag,
När missionärerna kom hit gick dom direkt på dom gamla
hedniska gravfälten och "rista runstenar" i den kristna regimen?
För att några år senare förstöra dom speciellt vid kyrkorna?
Om det har varit för att "dom kristna Upplänningarna" lättare skulle ta till sig
den kristna tron genom att ha en förståelig sten som en slags påminelse om
att nu är det den här religionen som regerar?
Jag köper det inte.



Jag har ritat av många runstenar vid det här laget.
Alla görs på samma sätt.
Besöka stenen är alltid prior 1 såklart,sedan fota,
rita av stenen i alla olika lager ,sten,ornamentik,runa för runa..


Sedan har jag såklart Upplands runinskrifter den är lika rolig att
läsa varje gång.Men för att lättare hänga med i "namedropandet" av
"namnet finns belagt på en sten i södermanland" "eller
"namnet Sigvat finns belagt på ytterligare 7 stenar "
så tar jag fram alla stenar som är belagt med "namnet Sigvat" eftersom
jag numera har alla Upplands runstenar i kortform.
Och det är då när man kommit så här lång som jag
som denna teori om" dom kristna runristarnas felstavningar
och grammatiska svårigheter" fallerar..


Det är för mycket "tolkningsproblem"
tjafs om det ska vara ett "u eller R" som sedan försvårar
"läsningen" .
För många "unika namn som endast finns belagt på denna sten"
osv..
Om inte kristendomen segrat i Uppland,skulle det då inte
ha funnits "runstenar" ?



Sen för att inte  tala om vad runstenen egentligen symboliserar..
Drakar har ingenting med kristendomen att göra men eftersom
det är ett "kristet kors" kan man inte se eller tänka längre än så..
Enda trösten är att jag vet när Bureus var här,jag missade han med
400 år  men ändå..