måndag 17 september 2018

Planer

Alltså lyssna på det här

Danmark 22:1
SV-sluttande moränmark mellan bergrygg och åker
Gravfält 540x170 m NV-SÖ
Bestående av ca 250 fornlämningar
Dessa utgöres av
ca 170 runda stensättningar
3 kvadratiska stensättningar
samt 70-90 resta stenar

Frågan är just nu hur sjutton jag ska kunna
ta mig hit då det ligger en bit inne i skogen..
Ska bara påpeka att några km längre ner ligger
en stor fornborg på gränsen
mot Funbo..



Sen hittade jag den här som jag måste inspektera
Slott/Herresäte
Närtuna 255:1
Slottsgrund och bebyggelselämningar
inom ett ca 200x160 m stort område
VNV-ÖSÖ
I slottsruin
1 dammanläggning
samt terrareseringar omed uthusgrunder

??

Och det här ska jag ut och kolla på i veckan
Fornborg Skederid 60:1
rundat oval 60x50 Ö-V
beläggen på krönpartiet av blockrik moränrygg
(upplägget är som vid Broborg med gravfält
stora gravfält som kommer efter)

tex
Skederid 4:1
Krön och sluttningar av gränsås NNV-SSÖ
Gravfält ca 230x50-110
Bestående av ca 105 fornlämningar
Dessa utgöres av
ca 2 rösen
43 högar
ca 50 runda stensättningar
5 rektangulära stensättningar
1 treudd

sen lite längre ner
Skederid 5:1
Krönets sluttningar av grusås NNS-SSÖ
Gravfält ca 280x40-95 m
Dessa utgöres av
27 högar
ca 33 runda stensättningar
1 närmast oval
2 kvadratiska stensättningar
1 rektangulär stensättning

Skederid 15:1
V kammen och V-VSV sluttningen av grusås
Rest av gravfält
nu ca 110x25-45 m NNV-SSÖ
Dessa utgöres av
ca 17 runda stensättningar
2 sannolikt kvadratiska stensättningar
1 rektangulär

Ett tips skolla in Erik Dahlbergs
"fantasikarta" över Skederid
men vänd den upp och ner...


En liten översikt om hur det ligger till .
Nu är detta bara några gravfält, skulle jag ha lagt ut alla
så skulle ni inte kunnat se kartan då jag inte
tagit med dom stora i Skepptuna,Vidbo,Fasterna,Närtuna
(som har en hel del fler stora gravfält än Malmby)
osv..Jag går efter dom  gravfälten som jag kan hitta,
och letar med hjälp av Fornfyndsappen från Raä.
Jag kan inte utesluta något ifall jag ska få någon slags
"uppfattning" eller vad för kunskap detta är som ligger
överallt i Upplands dunkla skogar då jag 
efter 5 års gravfälts besökande är övertygad om att 
detta inte har någonting med "kristendomen eller asatron"
att göra.Stenarna står mer eller mindre likadant placerade
på dom flesta större gravfält,det är tyvärr ingen slump.