måndag 24 september 2018

Im not Done



Markim 52:1 som på denna karta
heter "potatislandet" för vi hade en åker med potatis här
för några år sedan.
Har i forna tider utgjort ett större gravfält innehållandes
ca 69 runda stensättningar
1 domaring
7 kvadratiska stensättningar
12 resta stenar eller kantställda stenad
5 klumpformiga stenar
och en hålväg..

Bilvägen här går mot Lunda.
Och Vaxtuna ligger som ni ser nån km härifrån
samt det enorma gravfältet inne i skogen där
även den sk "vasa vägen" tydligen gått.
Sen har vi 2 storhögar varpå den ena idag 
den sk "tjushögen" ute på en 
åkerlapp är helt utgrävd,samt köhögen innan Vaxtuna.
Sen fortsätter vägen
från Vaxtuna mot Orkesta med 
stora "gravfält" längst med..



Jag har roat mig ett bra tag nu med denna sk "domaring" då
dom här i trakterna trots omfattande gigantiska
gravfält lyser med sin frånvaro.
Och då den ligger närmast mig så brukar jag åka hit och mäta.
Visst är detta sk "gravfält " förstört genom bilvägsbygge och
bortodling men jag fattar verkligen inte hur man fått detta till en 
"domaring" ?
Hela konstruktionen av denna domaring är så specifika mått att
jag måste vara dum i huvudet som vanligt då jag lyckas få
denna domaring till en kvadrat 
Måtten av denna "domaring" är ifrån stenen i mitten
varpå det står en stor gran 
(kanste därav man bara antytt att det 
varit en domaring) är
5 meter till vardera stenar som sedan bildar en 
kvadrat med måtten 8 meter på varje sida,
i ena hörnet står 4 stenar med 1x1 meter runt.
Sedan gick det ganska lätt att dra raka linjer
från dom andra stenarna som ligger utmed.

Tycker du detta ser primitivt ut?
Angående sk forntida matematik,
-ja jag tror att våra 
forna förfäder hade stor kunskap i detta ämne ,
men att dom använde en annan teknik,
andra mått.
Ingen idag vet någonting om våran forna historia
allt är bara tolkningar och påhitt baserat på fynden
man gräver upp. "- magiska amuletter,eller
vad dom nu vill komma fram till.
Stenarna bryr sig ingen om.
Inte fan ställer man 32 resta stenar i en rak
Nord-Sydlig linje på en åsrygg för att det är kul.
Eller bedriva nån "hednisk ritual" som alla
forskare är ense om.
Alla stora gravfält i Uppland med "resta stenar"
står i samma riktning NNV-SSÖ tycker du det
låter slumpmässigt?