torsdag 10 augusti 2017

Verka Fornborg Hammarby socken


Jag har spenderat kvällen med att irra omkring i Hammarbyskogen efter
Verka Fornborg .Efter 2 timmars letande gav jag upp,betade av båda dalgångarna
och 2 enorma branter men inga vallar här inte.
Oerhört frustrerande då jag hade gps på både Ipaden och min Iphone.


Det här ligger högt upp.
Det är enorma branter att knata upp i.
Men man ska enligt sägen kunna se rakt över till Runsa.
Kanske en gång i tiden innan skogen växte igen.


Att anlägga en sk "fornborg " här måste tagit lång tid.
Att anfalla detta kan jag inte få ihop då det är så enorma bergsbranter.
Man kan dock på en del ställen se att det har försigått någon slags verksamhet.


Mellan dessa bergsbranter går en stor dalgång som en gång i forna tider kanske gick ut
mot Verka ån och Oxunda sjön.