tisdag 8 augusti 2017

Såstaholm..Täby


Karby  mot Såstaholm
"Jarlabanken och Fasti lät resa stenarna efter Sven sin son"
I eran lilla fantasivärld så har våra forna förfäder lyckats med den enorma
bragden att knacka dom flesta runstenar fel,man har glömt
"hugga in" olika uttal,runor med diverse förklaringar ,det är aldrig
historikerns fel utan helt enkelt våra forna förfäder som knackat fel.

Jag har oerhört svårt att tro att man knackat 1500 runstenar varpå större delen
även har "försvunnit" genom åren.
Det här är inget jag hittar på,läs Upplands runinskrifter  så får du se själv.
Man  blir en aning fundersam efter enbart några sidor av dessa felknackade
pläderingar som forskarna uppfattar som ett R eller I..

Det här är ännu värre.
Vid Brobybro där folk har bott i tusentals år står 3 förstörda stenar.
Sen  finns denna skylt som förklarar att åkerbruket sett likadant ut och 
att man hittat 5 st gravar..Är det allt alltså?
Har det bott 5 st  i hela området? Hur dum tror du jag är?
Mitt emot på andra sidan vägen ligger ett större gravfält med småkullar
och resta stenar,varpå om man fortsätter ner till åmynningen står 
3 andra runstenar.Sen har vi hela fältet ut emot sjön.
Hallå?




Jag har inte mätt dessa stenar ska roa mig med det .



Här har folk bott i 1000 tals år och det enda dom lyckats åstakomma är
dessa kristerliga felknackade runstenar?
För här finns det inga hällristningar..ånej..