fredag 18 november 2022

Spökekbacken Taxinge Nykvarn

 


"Spökeksbacken" eller "sjustensbacken" omfattar
enligt Raä skylten ca 175 högar stensättningar och 
tre treuddar.. Allt som allt alltså..



Det här gravfältet ska enligt Raä bestå utav
ca 50 högar ca 19 runda stensättningar
och en treudd..



Här var det väldiga gropar och förstört..
Blev lite nedstämt faktiskt..


Men det var den här jag var ute efter..
En del samlar på "pokemonkort" jag "samlar" på gravfält.
Speciellt rösen och "treuddar"..


Den här pjäsen är en av dom större,
ena långsidan ska enligt Raä vara på 21 meter..
Det ska även ligga en på andra sidan men den såg
jag inga spår av..


Det måste finnas ett syfte med detta..
Och hur dom ligger på "gravfälten",vilka riktningar
är det enda "information" jag kan lära mig och
försöka använda mig av för att förstå.
Den enda "teorin" som förklaras med detta 
av våra experter och arkeologer 
är en oerhört nedervärderande förklaring..
Man vet inte och då kan det bara förklaras med


"Lagrad information"," ett minne" som finns överallt i 
Sverige oavsett om det är en åkerplätt i Enköping
eller en åsrygg på Öland är det samma
geometriska stensättningar.
Om man utgår ifrån att "hedningarna" haft enorma kunskaper
i sådant som vi inte har idag alltså i 
Geometri,matematik,astronomi så får iallafall jag
en helt annan uppfattning än dagens mainstremhistorikers
monotomiska skrivbordsfantasier.
Kunskap i sten..
Jag tror ingenting eller försöker "hitta på" någonting
förrän jag är helt säker.
Och då måste allt ses,besökas,observeras,mätas.


Just det..Broåsen i Halland har också en treudd i "kanten"..



Som en äkta "knäppis" drog jag ett varv runt Taxinge slott
och tittade på "grundstenar" medans tanterna köpte julkorv 
och drack glögg.
Utsikten här var magnifik och om man går i Herr Stens 
(favoriten) spår 
var detta en väl vald strategisk plats.
Det kan även jag se..
Med Mariefred på andra sidan..
Dit ska jag men då måste jag försöka behärska mig,
och parkera mamma på något fint cafe så jag kan
springa runt i skogarna i jakten på det jag nu
letar efter..