lördag 5 mars 2022

Vallby åsen


Åkte till min älskade ås tidigt imorse..
Solen hade inte gått över..


Såg ut som det brukar göra.


Jag blir inte klok på dom här stenarna.
Det enda jag funderat ut är själva riktningen som dom står på och
vetter emot.
Sedan vilken "observation" det skall vara letar jag fortforande efter..
Visst har jag några teorier igång men det kräver mer kunskap som
jag ännu inte har..


En del träd hade fallit och en del är på väg..
Men inget dramatiskt direkt...


Vad har dom sysslat med här?
Att det ska vara så förbannat svårt att förstå..
Det enda jag kan komma på är att mäta och mäta..
"Inget nytt under solen"
När det är så välgjort så borde väl jag komma på det
kan man ju tycka..


En stor gran med "märkliga" grenar står lite längre ner..


I "tredje" delen av åsen börjar nästa system..
Dom första " 3 pars stenarna" står i baken ,sedan finns det mot sydväst
och sydöst i kanterna..
Är lite inne på en slags "major lunar standstill" observation
av något slag men jag måste ha mer noggrannare mätningar..
En teodolite letar jag efter..

En bra dag är det alltid efter att ha varit här..