söndag 21 juni 2026


"Farfars far kan ge svar,vem det var "
Som Peter sjunger.

(Jag har två Lp skivor på min vägg,den ena är Strindbergs opera
Den fredlöse och den andra är Forbes )

Det här är min Farfars fars trumma som han  hade i armen,
den är jag rädd om.

 

lördag 20 juni 2026

Lunda


Mitt område,jag har en del i utkanten kvar som
får väntas till höstsäsongen.
Jag tror inte ni kan förstå Lundas forna storhet.


När tror du man anlade en 650 meter stensträng/mur här då?
500 talet?900 talet?1600 talet?.
Idag är detta en oigenomtränglig snårig backe,men jag går här
fram och tillbaka endå,får ingen ro,inte ens när det grymtar
bakom granen.



Det finns 3 st "högar" med snygga avstånd också.
Jag har inspekterat alla,inklusive den som är närmast Lunda kyrka
vilket var en mindre pärs att ta sig igenom snår,sly,björkar ,aspar,diken.
Men med Lidar så kan man se placeringen bättre och mäta.


Var tror ni "ledungens flotta" låg då i Semminghundra härad ?
Man måste ha hela landskapslogiken i åtanke vilket är ett pussel i sig med tanke på
alla dessa sjösänkningar,utdikningar osv.
Staden som försvann.Men stensättningarna är kvar.
Sen dyker det upp en sån som jag nån gång per sekel.
Dom som varit ute i skogarna vet,dom som sitter och fantiserar hamnar
på Jordstrålningscentrum .
Skämt åsido.
Det Uppland jag får se i skogarna är inget jag kan förlika
mig med i historieböckerna ,det är något helt annat.



onsdag 10 juni 2026

Vidbo

 

Igår var jag vid Vidbo,läste en gammal avhandling
om sedimitära bergarter varpå Vidbos "talrika bergshällar"
dök upp.
Man kan ju undra vad mer som finns under klockstapeln.


Lokal kännedom är en sak,men jag har ganska bra
kännedom över hela Seminghundra härad,snart finns inte en
åkerplätt eller stensättning som jag inte varit vid.


Runstenarnas öde ,en nål i ögat av kristendomens
seger över hedningarna.Den aggresiva förstörelsen har
inte lyckats så stenarna har blivit kristna och
"översatta" till det som behagar.
Därav får dom stå som dom gör.


Min egen teori "so far" är att stenarna varit en del av ett
större mnemotekninskt vägnäts system i landet.
Jag mäter avstånden,tittar i landskapet och dess forna platser,
drakarnas placering och vart likasinnade stenar står/stod.
Kollar det spegelvända "s" hur det beter sig på alla stenar osv.


Några meter längre bort från Vidbo kyrka ligger en gammal stenvalvsbro några
meter från landsvägen.


Denna bro har anor från 1200 talet då det varit en viktig farled
att komma till blotfesten i Uppsala står det på skylten.



Bron var då byggd av trä , men en förordning från 1752 av 
Kung Gustav Adolf Fredrik
påbjöd att alla broar skulle byggas i  sten.
Det var av strategiska skäl för att spara på virke och för att
försäkra att armen inte skulle hindras av nedbrända broar.
Bron är 15 meter lång och 5,5 meter bred.









söndag 7 juni 2026

 Odlingsäsongen är igång.Har nog sått hela alfabetet tror jag.
I år har jag 4 sorters potatis,bönor i alla sorter,rödbetor,rädisor,
sallat,spenat.kål.tomater,melon.gurkor,majrova,purjolök,
piplök,sommarlök,krasse (pappas favorit),regnbågsrädisor till
ungarna,malabarspenat,vanlig spenat
i mängder.Några dahlior...Spårade ut lite i våras med gladiosknölar
dock och begonier.

Varvat med Gustav den andre Adolf som jag snöat in
hårt på,samt Hundra Härads kompani .
Har lite att reda ut där.

Samt nya funderingar .

torsdag 21 maj 2026

Hällristning ,Markim

 


Min andra Freja och jag tågade iväg till Vreta idag.
Den gamla vägen gick nämligen igenom Snåttsta mot
Vreta innan dom anlade vägen vid kyrkan.
Utsikten är ovanför runstenarna vid det gamla potatislandet.


På den här lilla bergshällen.
Som sagt det är inte stort vilket man måste ha i åtanke
när man studerar områden,kartor osv.
Den här är faktiskt registrerad som
hällristning då det är sk skålgropar.


Utsikt från andra hållet med Bergby till höger,Markim kyrka 
och Snåttsta.

När jag lägger i mina kulor så blir det 
lättare att fota och se vad det hela handlar om.
Någon som vågar gissa utan att dra till
med uppstigna mästare från Atlantis?


Jag som varken är magiker eller "utvald" av "det högsta 
galaktiska rådet av emninenta gröna gubbar" får det till 
det absolut enklaste förklaring och logik i dessa gropar.



Sen finns det i fårhagen i Örsta lite gropar ca 1,7 km fågelvägen
tvärs över,så imorgon ska jag gå tvärsöver åt andra hållet mot
torpet Bakom och se vad som kan finnas där.


Groparna är stora och välgjorda men svåra att
se utan mina kulor som sagt.



Runstenarna är idag i sådant bedrövligt skick.
Ingen omvårdnad här inte.


Utsikt mot Bergby från en liten åkerholme med en
massa stora stenar som jag inspekterade medans
Freja var på "spa",hon gillar att rulla sig i diverse
saker.=)




tisdag 19 maj 2026

 Idag flaggar jag för Gustav Baner.
Han levde hip hip hurra.

(En favorit historisk person utöver Axel Oxenstierna,
Lennart Torstensson,Baron Danckwart osv)


måndag 18 maj 2026

Hundra Härads Kompani

 

Soldat torpen i mina skogar i Markim var tilldelade
soldater ur Hundrahärads kompani.
Jag har lokaliserat några men det är väldigt 
knepiga arkiv då Danvikens hospital jordeböcker
är svåra att få tag i.
Jag kanske letar i fel arkiv.


Sen är det mer torp och grunder än vad som
finns på dom historiska kartorna.
Man kan inte annat än fundera och mäta.
Som pappa sa "Att meta är att veta".


Så nu går jag och mäter upp soldatorpen ,
en efter en och markerna med diken som dom gjort.
Så imorse började jag grundligt och metodiskt,
jag tar lite varje promenad.
Grunden på detta torp är 3x5 meter varpå stocken är
utanför på 1x1 meter.
Sedan ca 8 meter från "dörren" kommer
den stensatta brunnen och dom smala åker tegarna direkt på.


Det intressanta här är dom stora stenarna utanför och som
går i långa fina rader.Då ägomärken var en
stor roll i forna tider.


Två stenar och en överliggare  ca 12 meter från
torpet och sedan från denna rakt upp ca 13 meter
varpå nästa grund kommer,ett större jag funderar på uthus
av något slag.Men det är lite fler stengrunder här så
inga slutsater än förrän allt är uppmätt.





Ett aln mått fick jag syn på.
Vilken lycka.
Notera "runorna".


Hade inte det funnits en lapp här
hade Jordstrålningsdamerna säkerligen gått igång och
hittat på allt från "magisk talisman" till
"ritualiska halsband som man drog ut energier i".
Men sörrö det är det inte.



En fin gammal grankorg.
Mina egna som jag kämpar med lyckas
jag aldrig få till ringarna.
Dom blir allt annat än runda.